Sonda ciśnieniowa to urządzenie pomiarowe, wykorzystywane najczęściej do badania poziomu ciśnienia, które panuje na dnie zbiornika i jest jednocześnie uzależnione od wysokości słupa cieczy. Najczęściej spotkamy ją w zbiornikach paliwowych aut, lokomotyw czy maszyn roboczych, chociaż może mieć także inne zastosowania. Jak właściwie działa sonda ciśnieniowa i czym różni się, chociażby od sondy pojemnościowej? Zobaczmy, co warto o niej wiedzieć.
Sonda ciśnieniowa – miejsce umieszczenia czujnika ciśnienia
Sonda ciśnieniowa składa się z dwóch elementów: czujnika ciśnienia umieszczonego w metalowej rurze oraz części elektronicznej, która znajduje się w aluminiowej obudowie, zdarza się, że jest ona plombowana. Bezsprzecznie najważniejszy jest czujnik ciśnienia, gdyż to od niego zależny jest pomiar. Zazwyczaj umieszcza się go na samym dnie zbiornika, a jego zadanie to zmierzenie ciśnienia słupa cieczy powyżej jego wysokości. Najczęściej spotkać można dwa rodzaje sond ciśnieniowych, do których zalicza się:
- Sondę ciśnieniową pojedynczą – w przeciwieństwie do sondy akustycznej bądź pojemnościowej, zmiany temperatury nie mają dużego wpływu na ostateczny pomiar wykonywany przez sondę ciśnieniową. Dzieje się tak głównie dlatego, że gdy ciecz się zwęża, to jej gęstość wzrasta, analogicznie zachowuje się w przypadku, gdy ciecz się rozszerza. Wszystko to sprawia, że ciśnienie pozostaje niezmienne. Niestety, tego rodzaju urządzenie sprawdzi się wyłącznie w przypadku pomiaru ciśnienia bezwzględnego. Co więcej, zmiany ciśnienia zachodzące w zbiorniku mogą prowadzić do błędów pomiarowych.
- Sondę ciśnieniową referencyjną – obecnie jest to najlepsze rozwiązanie, zarówno pod względem dokładności, jak i zaawansowanej konstrukcji. Sonda mierzy różnicę ciśnień pomiędzy dolną a górną częścią zbiornika. Sprawia to, że zmiany temperatury, ani tym bardziej zapowietrzenie zbiornika, nie mają wpływu na dokonany pomiar. Sonda ciśnieniowa referencyjna zyskuje także przewagę dzięki odporności na zanieczyszczenia paliwa czy zakłócenia wywołane przez ultradźwięki.
Sonda ciśnieniowa – podział pod względem montażu
Sondy ciśnieniowe mocuje się na sztywno lub swobodnie zanurza. Pierwszy typ montuje się zazwyczaj w zbiornikach ruchomych, gdzie czujnik umieszcza się na końcu specjalnej rury wykonanej z metalu. Przy użyciu korpusu z elektroniką, zostaje on zamontowany na sztywno do konstrukcji baku paliwowego, dzięki czemu zawsze pozostaje w tym samym miejscu. W jego przypadku konieczne jest jednak odpowietrzania zbiornika. Poza tym tego rodzaju czujniki są podatne na możliwość zatkania przewodów, których zadaniem jest wyrównanie ciśnienia we wnętrzu sondy. Niemniej, umożliwiają pomiar nawet w momencie, kiedy zbiornik się przemieszcza.
Sondy swobodnie zanurzone spotykane są nieco częściej, głównie na stacjach benzynowych, ponieważ można je zastosować w zbiornikach zamontowanych statycznie. Są mniej uniwersalne, ale za to zapewniają bardzo dokładny pomiar.
Sondy ciśnieniowe – co jeszcze trzeba wiedzieć?
Sonda wykorzystywana do pomiaru poziomu paliwa wymaga regularnej kalibracji, ponieważ tylko wtedy jest w stanie zapewnić prawidłowe wskazania. Dlaczego zastosowanie sondy jest tak istotne? To właśnie od niej zależne są wartości spalania oraz tankowania, które możemy zaobserwować w naszych samochodach. Warto także wiedzieć, że każda sonda ciśnieniowa posiada homologację, która wydawana jest przez Ministerstwo Transportu.